تبلیغات
ثبت شرکت تجاری - مطالب آبان 1398

ثبت شرکت تجاری

شنبه 18 آبان 1398

شرکت تجاری عبارت است از سازمانی که بین دو یا چند نفر تشکیل می شود که در آن هر یک سهمی به صورت نقد یا جنس یا کار خود در بین می گذارند تا مبادرت به عملیات تجاری نموده و منافع و زیان های حاصله را بین خود تقسیم کنند.
قانون تجارت ایران در ماده 20، شرکت های تجاری را بر 7 قسم و به شرح ذیل احصاء نموده است :
1.شرکت های سهامی ( به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و خاص تقسیم می شود.)
2.شرکت تضامنی
3.شرکت با مسئولیت محدود
4.شرکت مختلط غیر سهامی
5.شرکت مختلط سهامی
6.شرکت نسبی
7.شرکت تعاونی تولید و مصرف
در ذیل به بررسی مدارک مورد نیاز جهت ثبت هر یک از این شرکت ها می پردازیم .

 مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود به قرار ذیل است :
1- شرکت نامه و تکمیل آن و امضا ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران ( 2 برگ )
2- تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضا ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران ( 2 برگ )
3- اساسنامه ی تکمیل شده و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران ( دو جلد )
4- دو نسخه صورتجلسه ی مجمع عمومی موسس که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
5- دو نسخه صورتجلسه ی هیات مدیره که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
6- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه ی شرکا،مدیران و هیات نظار(در مواردی که تعداد شرکا بیش از دوازده  نفر باشد)
7- اصل گواهی عدم سوپیشینه جهت اعضا ی هیات مدیره،مدیر عامل
8- تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار،مبنی بر غیر دولتی بودن آن
9- معرفی نامه نمایندگان، در صورتیکه سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
10- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
11- اصل وکالتنامه ی وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.
لازم به توضیح است اوراق تقاضانامه و شرکتنامه به دلیل بهادار بودن صرفاَ می بایست از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردند.

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص
برای تاسیس شرکت سهامی خاص مطابق ماده 20 ل. ا. ق. ت مدارک ذیل باید به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم گردد:
1-  اساسنامه شرکت سهامی خاص که باید به امضای سهامداران رسیده باشد. ( دو جلد )
2- اظهارنامه مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهینامه بانکی حاکی از تادیه قسمت نقدی آن که نباید کم تر از سی و پنج درصد کل سهام باشد.
3- صورت جلسه مجمع عمومی موسسین که به امضاء سهامداران و بازرسین رسیده باشد.  ( دو نسخه )
4- صورت جلسه هیئت مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد. ( دو نسخه )
5- فتوکپی برابر اصل شناسنامه کلیه سهامداران و بازرسین
6- تصویر کارت ملی
7- ذکر روزنامه کثیرالانتشاری که هرگونه آگهی راجع به شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد.
8- ارائه مجوز در صورت نیاز بنا به اعلام کارشناس اداره ثبت شرکت ها
نکته : فرم اظهارنامه ، اساسنامه ، صورتجلسه  در اداره ثبت شرکت ها موجود است.

مدارک ثبت شرکت سهامی عام
مرحله اول: (مرحله تشکیل و تحصیل اجازه پذیره نویسی )
1- دو نسخه طرح اعلامیه پذیره نویسی که بایستی به امضاء کلیه موسسین رسیده باشد.
2- دو نسخه طرح اساسنامه تکمیل شده
3- دو نسخه اظهارنامه ی تکمیل شده
4- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت موسسین
5- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه (حداقل 35% از 20 % سرمایه تعهد شده)
6- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
7- اصل مجوز اولیه از سازمان بورس و اوراق بهادار
8-تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام پیشنهادی های و همچنین فیش واریزی مربوطه
مرحله دوم: ( مرحله ایجاد و ثبت شرکت های عام سهامی)
1- دو نسخه اساسنامه که به تصویب مجمع عمومی موسس رسیده باشد.
2- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین متضمن تصویب اساسنامه تعیین،اعضاء هیئت مدیره،انتخاب بازرسان و روزنامه های کثیرالانتشار
3- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
4- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت(در صورتیکه قسمتی از سرمایه موسسین بصورت غیر نقدی باشد)
5- اصل مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار(مجوز ثانویه)

مدارک لازم برای ثبت شرکت های تضامنی
1-  دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده
2- دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده
3- دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
4-  دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
5- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
6- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
7- اصل گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیات مدیره ، مدیر عامل
8- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء ، مدیران و هیات نظار ( در مواردی که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند).
9- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت نسبی
1- دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده
2- دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده
3-  دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
4- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
5-  دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
6- کپی برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء ، مدیران و هیات نظار ( در مواردی که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند).
7- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
8- اصل گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیات مدیره ، مدیر عامل
9- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت مختلط سهامی
1- یک نسخه مصدق از شرکت نامه
2- یک نسخه مصدق از اساسنامه
3- اسامی مدیر یا مدیران شرکت
4- نوشته ای با امضای مدیر شرکت ،حاکی از تعهد پرداخت تمام سرمایه و پرداخت واقعی لااقل ثلث از آن سرمایه
5- سوابق مصدق از تصمیمات مجمع عمومی در موارد مذکور در مواد 40،41،44
6- نوشته ای با امضای مدیر شرکت،حاکی از پرداخت تمام سرمایه ی نقدی شرکای ضامن و تسلیم تمام سرمایه ی غیر نقدی با تعیین قیمت حصه های غیر نقدی .

مدارک لازم برای ثبت شرکت مختلط غیرسهامی
1-  دو نسخه اظهارنامه به امضای شرکا
2-  دو نسخه شرکتنامه به امضای کلیه شرکا
3-  دو نسخه اساسنامه به امضای شرکا
4-  دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین به امضای کلیه شرکا ( با معرفی شریک یا شرکای ضامن که سمت مدیریت دارند )
5-  فتوکپی شناسنامه شرکا و پایان خدمت در صورت مشمولی
6-  اخذ مجوز از شورای مرکزی اصناف یا موافقت اصولی از وزارتخانه مربوطه در صورت نیاز

مدارک ثبت شرکت تعاونی
1- اساسنامه تصویب شده شرکت تعاونی در اولین مجمع عمومی عادی در 4 نسخه
2- مجوز اداره تعاون
3- دعوت نامه تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در 3 نسخه
4- صورتجلسه اولین مجمع عمومی عادی دال بر تصویب اساسنامه و انتخاب اولین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان در 3 نسخه
5- رسید پرداخت سرمایه شرکت طبق اساسنامه به صندوق تعاون در 3 نسخه
6- لیست اسامی و مشخصات و نشانی اعضاء اولین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان
7- لیست اسامی و امضاء حاضرین در اولین مجمع عمومی عادی در 3 نسخه
8- صورتجلسه اولین هیات مدیره دال بر انتخاب رئیس و نایب رئیس و منشی هیات مدیره و انتخاب مدیر عامل و تعیین صاحبان امضای مجاز
9- لیست و مشخصات اعضای هیئت مدیره،بازرسان و مدیر عامل
10- صدور مجوز ثبت تعاونی توسط اداره کل یا ادارات تعاون شهرستان ذیربط
نکته : اساسنامه انواع شرکت های تعاونی به صورت “نمونه اساسنامه” به وسیله وزارت تعاون تهیه شده و در اختیار تشکیل دهندگان شرکت قرار می گیرد.

  • نظرات() 
  • شنبه 18 آبان 1398

    شرکت تجاری عبارت است از سازمانی که بین دو یا چند نفر تشکیل می شود که در آن هر یک سهمی به صورت نقد یا جنس یا کار خود در بین می گذارند تا مبادرت به عملیات تجاری نموده و منافع و زیان های حاصله را بین خود تقسیم کنند.
    قانون تجارت ایران در ماده 20، شرکت های تجاری را بر 7 قسم و به شرح ذیل احصاء نموده است :
    1.شرکت های سهامی ( به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و خاص تقسیم می شود.)
    2.شرکت تضامنی
    3.شرکت با مسئولیت محدود
    4.شرکت مختلط غیر سهامی
    5.شرکت مختلط سهامی
    6.شرکت نسبی
    7.شرکت تعاونی تولید و مصرف
    در ذیل به بررسی مدارک مورد نیاز جهت ثبت هر یک از این شرکت ها می پردازیم .

     مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود
    مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود به قرار ذیل است :
    1- شرکت نامه و تکمیل آن و امضا ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران ( 2 برگ )
    2- تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضا ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران ( 2 برگ )
    3- اساسنامه ی تکمیل شده و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران ( دو جلد )
    4- دو نسخه صورتجلسه ی مجمع عمومی موسس که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
    5- دو نسخه صورتجلسه ی هیات مدیره که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
    6- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه ی شرکا،مدیران و هیات نظار(در مواردی که تعداد شرکا بیش از دوازده  نفر باشد)
    7- اصل گواهی عدم سوپیشینه جهت اعضا ی هیات مدیره،مد

  • نظرات() 
  • شنبه 18 آبان 1398


    شرکت تجاری عبارت است از سازمانی که بین دو یا چند نفر تشکیل می شود که در آن هر یک سهمی به صورت نقد یا جنس یا کار خود در بین می گذارند تا مبادرت به عملیات تجاری نموده و منافع و زیان های حاصله را بین خود تقسیم کنند.
    قانون تجارت ایران در ماده 20، شرکت های تجاری را بر 7 قسم و به شرح ذیل احصاء نموده است :
    1.شرکت های سهامی ( به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و خاص تقسیم می شود.)
    2.شرکت تضامنی
    3.شرکت با مسئولیت محدود
    4.شرکت مختلط غیر سهامی
    5.شرکت مختلط سهامی
    6.شرکت نسبی
    7.شرکت تعاونی تولید و مصرف
    در ذیل به بررسی مدارک مورد نیاز جهت ثبت هر یک از این شرکت ها می پردازیم .

     مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود
    مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود به قرار ذیل است :
    1- شرکت نامه و تکمیل آن و امضا ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران ( 2 برگ )
    2- تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضا ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران ( 2 برگ )
    3- اساسنامه ی تکمیل شده و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران ( دو جلد )
    4- دو نسخه صورتجلسه ی مجمع عمومی موسس که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
    5- دو نسخه صورتجلسه ی هیات مدیره که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
    6- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه ی شرکا،مدیران و هیات نظار(در مواردی که تعداد شرکا بیش از دوازده  نفر باشد)
    7- اصل گواهی عدم سوپیشینه جهت اعضا ی هیات مدیره،مدیر عامل
    8- تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار،مبنی بر غیر دولتی بودن آن
    9- معرفی نامه نمایندگان، در صورتیکه سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
    10- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
    11- اصل وکالتنامه ی وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.
    لازم به توضیح است اوراق تقاضانامه و شرکتنامه به دلیل بهادار بودن صرفاَ می بایست از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردند.

    مدارک ثبت شرکت سهامی خاص
    برای تاسیس شرکت سهامی خاص مطابق ماده 20 ل. ا. ق. ت مدارک ذیل باید به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم گردد:
    1-  اساسنامه شرکت سهامی خاص که باید به امضای سهامداران رسیده باشد. ( دو جلد )
    2- اظهارنامه مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهینامه بانکی حاکی از تادیه قسمت نقدی آن که نباید کم تر از سی و پنج درصد کل سهام باشد.
    3- صورت جلسه مجمع عمومی موسسین که به امضاء سهامداران و بازرسین رسیده باشد.  ( دو نسخه )
    4- صورت جلسه هیئت مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد. ( دو نسخه )
    5- فتوکپی برابر اصل شناسنامه کلیه سهامداران و بازرسین
    6- تصویر کارت ملی
    7- ذکر روزنامه کثیرالانتشاری که هرگونه آگهی راجع به شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد.
    8- ارائه مجوز در صورت نیاز بنا به اعلام کارشناس اداره ثبت شرکت ها
    نکته : فرم اظهارنامه ، اساسنامه ، صورتجلسه  در اداره ثبت شرکت ها موجود است.

    مدارک ثبت شرکت سهامی عام
    مرحله اول: (مرحله تشکیل و تحصیل اجازه پذیره نویسی )
    1- دو نسخه طرح اعلامیه پذیره نویسی که بایستی به امضاء کلیه موسسین رسیده باشد.
    2- دو نسخه طرح اساسنامه تکمیل شده
    3- دو نسخه اظهارنامه ی تکمیل شده
    4- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت موسسین
    5- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه (حداقل 35% از 20 % سرمایه تعهد شده)
    6- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
    7- اصل مجوز اولیه از سازمان بورس و اوراق بهادار
    8-تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام پیشنهادی های و همچنین فیش واریزی مربوطه
    مرحله دوم: ( مرحله ایجاد و ثبت شرکت های عام سهامی)
    1- دو نسخه اساسنامه که به تصویب مجمع عمومی موسس رسیده باشد.
    2- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین متضمن تصویب اساسنامه تعیین،اعضاء هیئت مدیره،انتخاب بازرسان و روزنامه های کثیرالانتشار
    3- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
    4- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت(در صورتیکه قسمتی از سرمایه موسسین بصورت غیر نقدی باشد)
    5- اصل مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار(مجوز ثانویه)

    مدارک لازم برای ثبت شرکت های تضامنی
    1-  دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده
    2- دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده
    3- دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
    4-  دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
    5- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
    6- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
    7- اصل گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیات مدیره ، مدیر عامل
    8- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء ، مدیران و هیات نظار ( در مواردی که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند).
    9- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

    مدارک لازم برای ثبت شرکت نسبی
    1- دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده
    2- دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده
    3-  دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
    4- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
    5-  دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
    6- کپی برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء ، مدیران و هیات نظار ( در مواردی که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند).
    7- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
    8- اصل گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیات مدیره ، مدیر عامل
    9- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

    مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت مختلط سهامی
    1- یک نسخه مصدق از شرکت نامه
    2- یک نسخه مصدق از اساسنامه
    3- اسامی مدیر یا مدیران شرکت
    4- نوشته ای با امضای مدیر شرکت ،حاکی از تعهد پرداخت تمام سرمایه و پرداخت واقعی لااقل ثلث از آن سرمایه
    5- سوابق مصدق از تصمیمات مجمع عمومی در موارد مذکور در مواد 40،41،44
    6- نوشته ای با امضای مدیر شرکت،حاکی از پرداخت تمام سرمایه ی نقدی شرکای ضامن و تسلیم تمام سرمایه ی غیر نقدی با تعیین قیمت حصه های غیر نقدی .

    مدارک لازم برای ثبت شرکت مختلط غیرسهامی
    1-  دو نسخه اظهارنامه به امضای شرکا
    2-  دو نسخه شرکتنامه به امضای کلیه شرکا
    3-  دو نسخه اساسنامه به امضای شرکا
    4-  دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین به امضای کلیه شرکا ( با معرفی شریک یا شرکای ضامن که سمت مدیریت دارند )
    5-  فتوکپی شناسنامه شرکا و پایان خدمت در صورت مشمولی
    6-  اخذ مجوز از شورای مرکزی اصناف یا موافقت اصولی از وزارتخانه مربوطه در صورت نیاز

    مدارک ثبت شرکت تعاونی
    1- اساسنامه تصویب شده شرکت تعاونی در اولین مجمع عمومی عادی در 4 نسخه
    2- مجوز اداره تعاون
    3- دعوت نامه تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در 3 نسخه
    4- صورتجلسه اولین مجمع عمومی عادی دال بر تصویب اساسنامه و انتخاب اولین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان در 3 نسخه
    5- رسید پرداخت سرمایه شرکت طبق اساسنامه به صندوق تعاون در 3 نسخه
    6- لیست اسامی و مشخصات و نشانی اعضاء اولین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان
    7- لیست اسامی و امضاء حاضرین در اولین مجمع عمومی عادی در 3 نسخه
    8- صورتجلسه اولین هیات مدیره دال بر انتخاب رئیس و نایب رئیس و منشی هیات مدیره و انتخاب مدیر عامل و تعیین صاحبان امضای مجاز
    9- لیست و مشخصات اعضای هیئت مدیره،بازرسان و مدیر عامل
    10- صدور مجوز ثبت تعاونی توسط اداره کل یا ادارات تعاون شهرستان ذیربط
    نکته : اساسنامه انواع شرکت های تعاونی به صورت “نمونه اساسنامه” به وسیله وزارت تعاون تهیه شده و در اختیار تشکیل دهندگان شرکت قرار می گیرد.

  • نظرات() 
  • شنبه 18 آبان 1398

     
     
    ، نزدیکترین همسایه به ایران است که با رشد اقتصادی چشمگیر یکی از مقاصد مهم سرمایه گذاری است و برای همین بسیاری از کمپانی های مطرح جهان، دفتر و نمایندگی های متعددی در این کشور راه اندازی کرده اند. بالا بودن شاخص زندگی در این کشور، و تقاضای زیاد برای اخذ اقامت در این کشور از دلایلی است که می تواند راهنمایی جهت ثبت شرکت باشد.با ثبت شرکت در این کشور می توان اقامت دایم امارات متحده عربی را نیزاتخاذ کرد. از معروفترین مناطق آزاد مشهور دبی، منطقه رأس الخیمه می باشد که دارای بهترین امکانات از جمله مالیات صفر درصد، مالکیت برای افراد خارجی، صد در صد سرمایه بازگشتی و امکان دسترسی به بازرهای آفریقا، آسیا و خاورمیانه می باشد.
    هر کسب وکاری در امارات متحده عربی  نیاز به اخذ مجوز، جواز کار دارد که رخصه یا لایسنس نامیده می شود. که تأسیس هر نوع شرکت در این کشور وابسته به زمینه فعالیت آن شرکت است. شرکتهای جنرال تریدینگ شرکتهایی هستند که معمولاَ فعالیت گسترده ای در امارات داشته و در امر صادرات و واردات فعالند.
    مزایای ثبت شرکت در دبی :
    _ معافیت از پرداخت هر گونه مالیات به صورت صد در صدی.
    _ دریافت وامهای بلند مدت و اخذ کارتهای اعتباری
    _ آزادی تجارت با دیگر کشورهای جهان
    _ امکان ثبت شرکت به صورت چند منظوره تجاری
    _ مالکیت صد در صدی افراد خارجی در مناطق آزاد دریایی
    _سرمایه گذاری مطمین در کشور با ثبات اقتصادی بالا و بازگشت سرمایه به صورت خرید ملک و زمین ..
    انواع شرکت در دبی :
    انواع شرکتی که در دبی قابل ثبت می باشد عبارت است از :
    Public Joint Stock1. شرکت سهامی عام
    Private Joint Stock2. شرکت سهامی خاص
    Limited Liability Company(LLC3 . شرکت با مسئولیت محدود
    Simple Limited Partnership 4. شرکت مختلط غیر سهامی
    General Partnership 5. شرکت تضامنی
    Partnership Limited With Shares 6. مشارکت محدود با سهام
    Joint Participation7. سرمایه گذاری مشترک
    مدارک لازم جهت ثبت شرکت در دبی :
    _ یک نام برای شرکت
    _ مشخصات کامل هویتی و آدرس و ملیت تمام سهامداران شرکت.
    _ مشخصات هویتی و آدرس و ملیت کارکنان شرکت
    _ اسکن پاسپورت.
    _ ترجمه رسمی شناسنامه، کارت ملی یا گواهی نامه در صورت نبودن پاسپورت.
    _ ترجمه رسمی یک قبض جهت تأیید آدرس با اعتبار 3 ماه.
    ثبت شرکت در دبی دارای دوحوزه قانونی است :
    1) اداره توسعه اقتصادی : که هیأت دولتی است که مسؤلیت صدور پروانه های تجاری را برعهده دارد. این اداره، ثبت شرکت در امارات را بر عهده دارد. اداره توسعه اقتصادی به طور مستقل تحت نظر قانون فدرال عمل می کند. چنانچه عمل ثبت در این اداره انجام گیرد 51 درصد سهام شرکت باید متعلق به یک اماراتی باشد به عنوان اسپانسر یا کفیل. اینگونه شرکت برای انجام فعالیتهای اداره خود وابسته به کفیل است. برای گرفتن گواهی شرکت محلی نیاز به یک دفتر واقعی هست.
    2) منطقه آزاد تجاری : چنانچه ثبت شرکت در یکی از مناطق آزاد تجاری باشد شخص می تواند مالک صد در صد باشد و نیازی به کفیل نیست و  معاف از پرداخت مالیات  است.
    برای گرفتن گواهی  شرکت در این مناطق تسهیلات یک دفتر به صورت نیمه وقت با قیمت پایین تر در اختیار آن شرکت قرار خواهد گرفت. ثبت شرکت در مناطق آزاد تجاری به مراتب ساده تر و به صرفه تر می باشد.
    مراحل ثبت شرکت :
    1) تصمیم گیری در رابطه با شریک محلی یا حامی خود. اینکه قرار است حامی در روند اداری ثبت شرکت کمک کند یا تنها به عنوان حامی در مجوز قید می گردد.
    2) دریافت عنوان و تأیید فعالیت شرکت از وزارت توسعه اقتصادی.در این صورت فرم درخواست استاندارد را تکمیل کرده ودر اداره توسعه  اقتصادی ثبت می کند.
    3) ثبت تمامی شرکتها در هر زمینه ای در دبی به ارائه اجاره نامه دفتر شرکت نیاز دارد. لذا باید محل فعالیت شرکت معلوم شده و اجاره نامه تنظیم گردد.
    4) تنظیم تفاهم نامه همکاری با حامی وارائه  آن به اداره توسعه اقتصادی. تمام شرکت های حقوقی باید تفاهم نامه را مطابق مقررات تنظیم و درصد مالکیت کلیه همکاران را معلوم کنند.
    5) ثبت تفاهم نامه همکاری و درخواست مجوز در اداره توسعه اقتصادی. همراه با اجاره نامه و مدارک. در این مرحله کلیه هزینه ها پرداخت شده و بعد از یک هفته مجوز ارائه می گردد.

  • نظرات() 
  • سه شنبه 14 آبان 1398


     
    پس از اتمام مراحل ثبت شرکت و دریافت شماره ثبت از اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری ، مدیران محترم دو ماه فرصت دارند تا نسبت به تشکیل پرونده دارایی و  پرداخت دو در هزار سرمایه شرکت به حوزه مالیاتی خود اقدام نمایند.در غیر این صورت به میزان دو برابر جریمه خواهند شد.
    جهت تعیین حوزه مالیاتی، می بایست به نزدیک ترین اداره امور مالیاتی مراجعه فرمایید. با تعیین حوزه ی مالیاتی، قادر خواهید بود امور مالیاتی خود را در آن حوزه انجام دهید.
    در رابطه با تشکیل پرونده مالیاتی توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است :
    – بدون تشکیل پرونده مالیاتی، شرکت نمی تواند کد اقتصادی بگیرد. همچنین نمی تواند در پایان سال مالی، اظهارنامه مالیاتی فعالیت یا عدم فعالیت خود را به اداره دارایی تسلیم کند.بدون تشکیل پرونده دارایی، شرکت مشمول جرائم مربوط ” قانون مالیات های مستقیم ” خواهد شد.
    – حتی در صورتی که شرکت فعالیتی هم ندارد باز هم موظف است تشکیل پرونده دهد .
    -در تشکیل پرونده مالیاتی شرکت ،  آدرس شرکت می بایست آدرسی واقعی بوده و ملک مورد نظر اداری یا تجاری باشد. حتی در بعضی از حوزه های مالیاتی جهت بررسی واقعی بودن آدرس اعلامی که در روزنامه رسمی شرکت موجود است به بازدید از آن اقدام می شود.

    مدارک لازم جهت تشکیل پرونده دارایی
    1. اصل و کپی کلیه مدارک شرکت ( اساسنامه- اظهارنامه- شرکتنامه- تقاضانامه)
    2. اصل و تصویر آگهی تاسیس
    3. اصل و تصویر آگهی تغییرات
    4. اصل و تصویر کارت ملی کلیه اعضای هیات مدیره
    5. اصل و کپی مدارک شناسایی اعضای شرکت
    6. تکمیل دفترچه مشخصات شناسایی شرکت

    7. گواهی امضای افراد و صاحب امضای مجاز شرکت در دفترخانه اسناد رسمی
    8. اجاره نامه یا سند مالکیت دفتر شرکت به نام شرکت

    9. فیش واریزی دو در هزار سرمایه ابتدایی شرکت
    10. کپی فیش تلفن محل شرکت
    11. فیش آب و برق و تلفن و گاز دفتر شرکت
    نکته :
    – جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی ، پیشنهاد می شود کد پستی دقیق خود را از اداره پست استعلام نمایید.
    – کارت ویزیت املاکی که در آن سند اجاره تنظیم گردیده است باید ضمیمه قرارداد اجاره باشد.

  • نظرات() 
  • دوشنبه 13 آبان 1398


     
    هر شرکت سهامی باید الزاماَ حداقل یک بازرس داشته باشد. ( ماده 144 لایحه قانونی 1347). انتخاب بیش از یک بازرس برای شرکت اختیاری بوده، زمانی مفید است که حجم زیاد امور شرکت آن را ایجاب می کند.
    انتخاب یک یا چند بازرس علی البدل نیز برای شرکت الزامی است ” … تا در صورت معذوریت یا فوت یا اسعفا یا سلب شرایط یا عدم قبول سمت توسط بازرس یا بازرسان اصلی، جهت انجام وظایف بازرسی دعوت شوند ” ( ماده 146 لایحه قانونی 1347). و ظایف بازرس علی البدل با رفع معذوریت بازرس اصلی ( اگر علت کنار رفتن بازرس مزبور معذوریت باشد) خاتمه می یابد . در صورت فوت یا استعفا یا سلب شرایط یا عدم قبول سمت از طرف بازرس اصلی، وظایف بازرس علی البدل در پایان مهلتی که از ابتدا برای بازرسی او معین شده است خاتمه خواهد پذیرفت.
    بازرسان مجاز باید دارای شرایط ذیل باشد:
    حسن شهرت و عدم محکومیت کیفری موثر ؛ حداقل مدرک تحصیلی لیسانس در یکی از رشته های متناسب با وظایف محوله ؛ داشتن حداقل 5 سال سابقه کار مفید ؛عدم اشتغال به نمایندگی در مجلس شورای اسلامی
    طبق ماده 147 اشخاص ذیل نمی توانند به سمت بازرسی شرکت سهامی انتخاب شوند:
    1- اشخاص مذکور در ماده ی 111 قانون تجارت (محجورین، ورشکستگان و محرومین از حقوق اجتماعی)
    2- مدیران و مدیر عامل شرکت
    3- اقرباء سببی یا نسبی مدیران و مدیر عامل تا درجه سوم از طبقه اول و دوم
    4- هر شخصی که خود یا همسر از اشخاص مذکور در بند 2 موظفاَ حقوق دریافت می دارد.


    بازرس یا بازرسان می توانند در هر موقع، هر گونه رسیدگی و بازرسی لازم را انجام داده و اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به شرکت را مطالبه کرده و مورد رسیدگی قرار دهند. بازرس یا بازرسان می توانند به مسئولیت خود در انجام وظایفی که بر عهده دارند از نظر کارشناسان استفاده کنند. به شرط آنکه آن ها را قبلاَ به شرکت معرفی کرده باشند. ( ماده 149(  ل. ا. ق.ت )
    این کارشناسان در مواردی که بازرس تعیین می کند، مانند خود بازرس حق هر گونه تحقیق و رسیدگی را خواهند داشت.
    بازرس یا بازرسان باید در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا تقصیری در امور شرکت از ناحیه مدیران و مدیر عامل، آن را به اولین مجمع عمومی اطلاع دهند و در صورتی که ضمن انجام ماموریت خود از وقوع جرمی مطلع شوند باید به مرجع قضایی صلاحیتدار اعلام نموده و نیز جریان را به اولین مجمع عمومی گزارش دهند. ماده 151( ل. ا. ق. ت )
    هیات مدیره شرکت باید پس از انقضای سال مالی، صورت دارایی و دیون شرکت را در پایان سال و همچنین ترازنامه و حساب عملکرد و حساب سود و زیان شرکت را به ضمبمه گزارشی درباره فعالیت و وضع عمومی شرکت طی سال مالی مزبور تنظیم کند. اسناد مذکور در این ماده باید اقلاَ 20 روز قبل از تاریخ مجمع عمومی عادی سالانه در اختیار بازرسان گذاشته شود. مستفاد از ماده 232 ( ل. ا. ق. ت )
    مسئولیت مدنی بازرس یا بازرسان در مقابل شرکت و اشخاص ثالث نسبت به تخلفاتی که در انجام وظایف خود مرتکب می شوند تابع قواعد عام  مربوط به مسئولیت مدنی بوده و مسئول جبران خسارت وارده به زیان دیده خواهد بود.در صورتیکه تصمیمات ارگان کنترل کننده شرکت سهامی ( بازرس یا بازرسان قانونی ) برخلاف مقررات قانونی و یا اساسنامه شرکت باشد هر ذی نفع ( شرکت – سهامدار – شخص ثالث) می تواند از مراجع قضایی ذی صلاح صدور حکم بطلان تصمیمات را درخواست نماید.
    همچنین به موجب ماده 113 لایحه اصلاحی قانون تجارت، هر گاه هیات مدیره حسب مورد از دعوت مجمع عمومی برای انتخاب مدیری که سمت او بلاتصدی مانده خودداری کند، هر ذی نفع حق دارد از بازرس یا بازرسان شرکت بخواهد که به دعوت مجمع عمومی عادی جهت تکمیل عده مدیران با رعایت تشریفات لازم اقدام کنند و بازرس یا بازرسان مکلف به انجام چنین درخواستی می باشند.
    شایان ذکر است ، به موجب ماده 155 لایحه قانونی ” تعیین حق الزحمه بازرس با مجمع عمومی عادی است . ”
    سوالات خود را از ما بپرسید.

  • نظرات() 
  • یکشنبه 12 آبان 1398

     
    شرکت ها و موسسات دانش بنیان شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم افزایی علم و ثروت ، توسعه اقتصاد دانش محور ، تحقق اهداف علمی و اقتصادی که شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری هستند و همین طور تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می شود.
    این دسته از شرکت ها اهداف متعددی نظیر تجاری سازی یافته های علمی ، ایجاد زمینه برای به کارگیری بنیه علمی دانشگاه ها و واحدهای پژوهشی و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در سطح جامعه ، تحول در دست یافته های اجتماعی با حضور شخصیت های علمی در این عرصه و همچنین ترغیب جامعه دانشگاهی و شخصیت های علمی برای شرکت در فعالیت در جهت رفع نیاز جامعه و امکان ایجاد و افزایش درآمد برای شخصیت های علمی و اعضای محترم هیات علمی دانشگاه ها را دنبال می کنند.
    شرکت های دانش بنیان  خود به دو گروه تقسیم می شوند :
    1- شرکت هایی که فقط اعضای هیات علمی مالک آن هستند.
    در صورتی که سهام دانشگاه کمتر از 50 درصد باشد ، شرکت دانش بنیان شرکتی خصوصی است که باید تابع قانون تجارت باشد و در اداره ثبت شرکت ها ثبت شود.
    2- شرکت هایی که دانشگاه ها نیز در آن مالکیت دارند.
    در صورتی که سهام ئانشگاه 50 درصد یا بیشتر باشد ، شرکت دانش بنیان شرکتی دولتی است.

    زمینه فعالیت شرکت های دانش بنیان
    – انجام پژوهش های کاربردی و توسعه ای
    – انجام خدمات ورود کارها به بازار بین الملل و خدمات جهانی کردن آن ها
    – انجام خدمات توسعه فن آوری
    – تولید محصولات با فن آوری نوین ( توسعه فن آوری )
    – ارائه خدمات تخصصی و مشاوره ای

    شرایط شرکت‌های دانش بنیان
    مطابق دستورالعمل اداره مالکیت حداقل 2/3 از اعضای مدیریت شرکت های دانش بنیان می بایستی حداقل 2 مورد از شرایط زیر را احراز کنند:
    1. حداقل دارای مدرک کارشناسی باشند.
    2. حداقل 3 سال سابقه فعالیت کاری یا علمی در حوزه فعالیت شرکت یا سابقه مدیریت داشته باشد.
    3. دارای حداقل یک اختراع ثبت شده ارزیابی شده داخلی یا یک اختراع بین المللی مرتبط با حوزه مربوط با شرکت باشد.
    نیز حداقل نیمی از درآمد شرکت در یکسال فعالیت شرکت ناشی از فروش فناوری کالا و یا خدمات دانش بنیان از طریق قرارداد بوده و شرکتهایی که در تولید پایلوت موفق باشند و استانداردهای لازم را از مراجع ذی صلاح داخلی یا بین المللی کسب کرده باشند و دارای بازار مطمئن و یا اعلام نیاز معتبر همراه با قرارداد تولید کالا باشند از این شرط مستثنی خواهند بود.
    همچنین سابقه بیمه پرداختی برای حداقل 3 نفر از کارکنان تمام وقت شرکت حداقل 6 ماه باشد و پرونده شرکتهایی که در عمل به تعهدات خود دارای سابقه سوء هستند نمی توانند از تسهیلات شرکت های دانش بنیان استفاده نمایند.

    شرایط اختصاصی شرکت های دانش بنیان نوپا
    1. حداقل یکسال از تاریخ ثبت شرکت گذشته باشد
    2. حداقل 2/3 اعضای هیئت مدیره شرکت ها دارای 2 شرط از 3 شرط اشاره شده در قسمت فوق باشند.
    3. شرکت دارای معادل 2 نفر نیروی انسانی تمام وقت باشد.
    4. تولید کننده کالاهای دانش بنیان مطابق فهرست کالاهای دانش بنیان مصوب کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان باشند.
    5. دارای عملکرد تحقیق و توسعه باشد و شرکتهای نوپا و شرکت هایی که از ثبت آنها کمتر از 5 سال گذشته نیاز به محصول آزمایشگاهی و پایلوت دارد و اگر بیش از 5 سال باشد لازم است محصول به تولید رسیده و جهت ثبت محصول نیاز به اظهار نامه مالیاتی است که بیش از 50 درصد درآمد مربوط به تولید کالای دانش بنیان باشد و مدارک فروش محصول را ارائه و 3 نفر پرسنل بیمه شده داشته باشند.

    مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت دانش بنیان
    1- رزومه یا کاتالوگ شرکت
    2- آخرین اظهارنامه مالیاتی ارسال شده به سازمان امور مالیاتی کشور
    3- تصویر اساسنامه شرکت
    4- تصویر آگهی روزنامه رسمی شرکت
    5- تصویر اظهارنامه یا شرکتنامه شرکت دانش بنیان
    6- تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضاء هیات مدیره شرکت
    7- تصوبر مدارک تحصیلی اعضا و موسسین
    8- آخرین لیست بیمه شرکت و خلاصه وضعیت حقوق دستمزد و مزایا
    9- مجوزهای شرکت ( مجوز تاسیس ، پروانه بهره برداری )

    مراحل ثبت شرکت دانش بنیان
    جهت ثبت شرکت دانش بنیان طی مراحل ذیل الزامی است :
    1. ثبت شرکت با موسسه حقوقی یا تعاونی
    بدین منظور متقاضیان می بایست ابتدا به صورت حقوقی شرکت یا موسسه ای را در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسانند و بعد از اخذ شناسه ملی شرکت نسبت به ثبت نام شرکت در سامانه شرکت های دانش بنیان جهت ارزیابی اقدام نمایند. لازم به توضیح است متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور به نشانی  و با جستجوی نام شرکت یا موسسه ، شناسه ملی اشخاص حقوقی را دریافت و در سامانه وارد نمایند.
    2. مراجعه به سامانه  
    پس از مراجعه به سامانه دانش بنیان، نسبت به تکمیل اطلاعات و بارگذاری مدارک خواسته شده در سایت اقدام نمایید.
    3. معرفی شرکت دانش بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی
    پس از ثبت درخواست در سامانه ، اطلاعات وارد شده توسط دبیرخانه کارگروه به کارگزاران مربوطه فرستاده می شود تا مورد ارزیابی قرار گیرند . شایان ذکر است، شركت‌های متقاضی باید علاوه بر كسب شرایط ذكر شده در شاخص‌های عمومی (شامل كسب حداقل درآمد ذكر شده ناشی از فروش فناوری، كالا /خدمات دانش‌بنیان ، نیروی انسانی و سابقه بیمه كاركنان)، كلیه شرایط مشخص‌ شده در شاخص‌های اختصاصی آیین‌نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان، را نیز احراز نمایند.
    پس از بررسی اطلاعات، در صورت تایید، شرکت دانش بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می شوند تا طرح خود را به آن صندوق ارائه نموده و از تسهیلات مربوطه با توجه به اساسنامه صندوق استفاده نمایند.برخی از این تسهیلات عبارت است از ارائه وام و تسهیلات قرض الحسنه و وام کم بهره دانش بنیان
    نکته : با توجه به لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان، همه هزینه های ارزیابی شرکت های دانش بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین می شود و شرکت های متقاضی هیچ هزینه ای را به کارگزاران ارزیابی پرداخت نمی کنند.
    4. تکمیل پرسشنامه از طریق سایت صندوق نوآوری و شکوفایی
    پس از دریافت نامه از طرف صندوق ، می بایست از طریق سایت صندوق نوآوری و شکوفایی، نسبت به تکمیل پرسشنامه ها در بخش ” خدمات صندوق به شرکت های دانش بنیان”  اقدام نمایید.

  • نظرات() 
  • شنبه 11 آبان 1398


    ویژگی عمده سرمایه شرکت ، ثابت بودن آن است. چه ، سرمایه شرکت تضمین طلب طلبکاران است و شرکا نمی توانند با برداشت سرمایه از میزان آن بکاهند. ضمن این که مجبور نیستند بر میزان آن بیفزایند. اما در طول حیات شرکت، ممکن است به علت نوسانات اقتصادی و بحران های مالی تغییراتی در سرمایه شرکت به وجود آید و سرمایه اولیه شرکت را افزایش یا کاهش دهد. در تغییر سرمایه اعم از کاهش یا افزایش، هیات مدیره باید حداقل 45 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی فوق العاده پیشنهاد خود را به بازرس یا بازرسان شرکت تسلیم کنند. بازرس یا بازرسان شرکت ، پیشنهاد هیات مدیره را مورد رسیدگی قرار می دهند و نظر خود را طی گزارشی به مجمع عمومی فوق العاده تسلیم می نمایند. مجمع عمومی فوق العاده پس از استماع گزارش بازرس یا بازرسان، تصمیم مقتضی اتخاذ می کند.
    در مقالات قبلی به تشریح نحوه افزایش سرمایه شرکت پرداختیم، در این مطلب به بررسی کاهش سرمایه شرکت می پردازیم. لازم به توضیح است ، در صورت نیاز به هرگونه مشاوره در این رابطه می توانید با همکاران متعهد و کاردان ما در ثبت شرکت نیک تماس حاصل فرمایید .

    کاهش سرمایه
    درست است که سرمایه شرکت تضمین طلب طلبکاران از شرکت است، و به همین دلیل شرکا نمی توانند از آن برداشت کنند، با این حال می توان در اساسنامه تقلیل سرمایه شرکت را با تعیین حداقل آن پیش بینی نمود، در این صورت شرکت می تواند سرمایه اولیه خود را به واسطه برداشت تقلیل دهد. باید توجه نمود که کمتر از عشر، سرمایه اولیه شرکت را حداقل قرار دادن ممنوع است ( ماده 222 قانون تجارت ) . کاهش سرمایه در فرضی که شرکت به سبب زیان در شرایط نامطلوبی قرار دارد، مفید است. چه ، هرگاه شرکت به سبب زیان، قسمتی از سرمایه اش را از دست بدهد، تا این ضرر جبران نشود، تقسیم سود میان شرکا امکان پذیر نخواهد بود. به هر حال در کاهش سرمایه اعم از اختیاری و اجباری، هیات مدیره حداقل 45 روز قبل تشکیل مجمع عمومی فوق العاده ، پیشنهاد کاهش سرمایه را ضمن توجیه لزوم کاهش به بازرس یا بازرسان تسلیم می کند، بازرسان پیشنهاد هیات مدیره را مورد بررسی قرار می دهند و نظر خود را طی گزارشی به مجمع عمومی فوق العاده تسلیم می نمایند. مجمع پس از استماع گزارش بازرس تصمیم مقتضی اتخاذ می کند.

    نخست : کاهش اختیاری سرمایه
    کاهش اختیاری سرمایه در موردی است که مجمع عمومی فوق العاده شرکت به پیشنهاد هیات مدیره ، نسبت به تقلیل سرمایه شرکت به طور اختیاری اتخاذ تصمیم می کند، مشروط بر این که :
    الف- بر اثر کاهش سرمایه، به تساوی حقوق صاحبان سهام لطمه ای وارد نشود.
    ب- سرمایه شرکت از حداقل مقرر در قانون ( پنج میلیون ریال ) کمتر نشود. کاهش سرمایه به روش اختیاری تنها از یک طریق میسر است و آن عبارت است از : کاهش بهای اسمی سهام به نسبت متساوی و رد مبلغ کاهش یافته هر سهم به صاحب آن .

    دوم : کاهش اجباری سرمایه
    مطابق ماده 141 لایحه قانونی، هر گاه بر اثر زیان های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا ابقای شرکت را مورد بررسی قرار دهند و در صورتی که مجمع مذکور رای به انحلال شرکت ندهد، می تواند سرمایه را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد. به این نوع کاهش سرمایه شرکت ، طریق اجباری گویند. قانون گذار در تبصره ماده 189 لایحه قانونی، کاهش اجباری سرمایه را به دو طریق پیش بینی کرده است .از طریق کاهش تعداد سهام و از طریق کاهش مبلغ اسمی سهام .

  • نظرات() 
  • چهارشنبه 8 آبان 1398


     
    ماده 141 قانون تجارت در تعریف شرکت های مختلط غیرسهامی چنین مقرر می دارد :
    شرکت مختلط غیرسهامی شرکتی است که برای امور تجاری در تحت اسم مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود. شریک ضامن مسئول کلیه ی قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. شریک با مسئولیت محدود کسی است که مسئولیت او فقط تا میزان سرمایه ای است که در شرکت گذارده و یا بایستی بگذارد. در اسم شرکت باید عبارت ( شرکت مختلط ) و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود”.
    ماده 142 قانون تجارت اشاره دارد که روابط بین شرکاء با رعایت مقررات ذیل تابع شرکت نامه است که از این ماده چنین کاشف می گردد که مقررات این شرکت هم به واسطه وجود شرکت نامه نمی بایست دور از شرکت های شخصی باشد چرا که از شرایط شکلی آن ها وجود شرکت نامه است از جهت دیگر در این شرکت که ترکیبی از شرکت با مسئولیت محدود و تضامنی است یک نکته مشترک وجود دارد و آن این است که در هر دوی آن ها شرکت وقتی تشکیل می گردد که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیرنقدی تقویم و تسلیم شود. اگرچه در مقررات شرکت مختلط نحوه تشکیل را تصریح ننموده است.
    در این شرکت تنظیم اساسنامه جداگانه لازم نیست ولی هیچگونه مانعی ندارد که شرکاء علاوه بر شرکت نامه ، اساسنامه نیز تنظیم نمایند. بعد از تنظیم شرکت نامه که به امضاء کلیه شرکاء می رسد شرکت نامه مزبور به انضمام یک نسخه مصدق اساسنامه ( در صورتی که جداگانه تنظیم شده ) به اداره ثبت شرکت ها تسلیم می گردد. زیرا شرکت های مختلط دربرگیرنده همه ویژگی های شرکت تضامنی ، سهامی و مسئولیت محدود هستند.
    در ثبت شرکت مختلط غیرسهامی ، توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است :

    حداقل تعداد سهامداران
    حداقل 2 شریک ضامن یا غیرضامن و حداکثر بدون محدودیت می باشد.

    حدقل سرمایه مختلط غیرسهامی
    حداقل سرمایه شرکت برابر با میزان سرمایه ای است که در شرکت سرمایه گذاری کرده یا خواهد کرد.

    حداقل تعداد مدیران و بازرسین
    اداره امور شرکت مختلط غیرسهامی به عهده شریک یا شرکا ضامن بوده و قلمرو اختیارات آنان از مقررات شرکت تضامنی تبعیت می نماید. به این ترتیب شریک ضامن مسئول تادیه قروضی است که شرکت مختلط غیرسهامی بر اثر فعالیت خود به دیگران پیدا می نماید.

    نام شرکت
    همان طور که گفته شد، وفق بند سوم ماده 141 قانون تجارت ، انتخاب نام شرکت دو شرط دارد :
    1. در اسم شرکت باید عبارت شرکت مختلط ذکر شود.
    2. در اسم شرکت باید لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود .
    نام گذاری شرکت از چند جهت حائز اهمیت است اولاَ نام شرکت معرف نوع فعالیت شرکت است و هر کسی با شنیدن نام شرکت می تواند حدس بزند شرکت چه نوع فعالیتی را تعریف کرده است . ثانیاَ از نام شرکت که علی القاعده به همراه نوع شرکت است می توان به شکل تشکیل یافته شرکت پی برد. ثالثاَ از نام شرکت و متعلقات نام آن می توان پی برد چه کسانی دارای مسئولیت هستند. در شرکت مختلط غیرسهامی نام شرکاء ضامن که دارای مسئولیت تضامنی می باشند یالااقل نام یکی از شرکاء باید ذکر گردد و با اضافه نمودن ” و شرکاء ” معلوم می گردد که سایر شرکاء ضامن هم مسئول پرداخت خسارات می باشند.

    ساختار مدیریتی شرکت
    در صورت زیاد بودن شرکا کلیه آنان حق مداخله در امور شرکت را به یک یا چند نفر مدیر منتخب واگذار نموده و نحوه مدیریت مدیر یا مدیران را تعیین کرده و قلمرو و حدود اختیارات آنان را ترسیم نماید.

    دوره انتخاب مدیران
    در قانون تجارت ایران تشکیل مجامع عمومی عادی یا فوق العاده برای شرکت مختلط غیرسهامی پیش بینی نشده است ولی این مانع از آن نیست که شرکا به هنگام تاسیس شرکت مجامع مزبور را در اساسنامه پیش بینی نمایند.

  • نظرات() 
  • چهارشنبه 1 آبان 1398


     
    موسسه واحدی است با نام و هدف معین، که در مالکیت بخش عمومی و یا خصوصی یا ترکیبی از این دو قرار داردکه به فعالیت‌های انتفاعی و غیر انتفاعی می پردازد و طرف معامله واقع میشود.
    ماده ۵۸۴ قانون تجارت در تعریف موسسات غیرتجاری مقرر می دارد :
    مقصود از تشکیلات و موسسات غیر تجارتی مذکورکلیه تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصدغیر تجارتی از قبیل امور علمی یا ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شود اعم از آن که موسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند.
    لازم به ذکر است، موسسات با اهداف نامحدود و متفاوت که سودآوری و فعالیتهای اقتصادی هم میتواندجزیی از آنها باشد تاسیس میشود در حالی که ثبت شرکت با هدف رسیدن به سود و سرمایه بیشتر انجام می شود.
    موضوعات فعالیت موسسات علمی، آموزشی، پژوهشی :
    – تاسیس دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دولتی و غیردولتی، پژوهشکده، پژوهشگاه
    -ایجاد یا توسعه هرگونه واحد آموزش عالی یا موسسه تحقیقاتی تاسیس آموزشگاههای عالی آزاد و برگزاری دوره های تخصصی و کاربردی کوتاه مدت برای دوره های کنکور کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد، دکتری
    – انجام تحقیقات علمی درسطح ملی و بین المللی با همکاری محققان و متخصصان و همکاری با نهادهای اجرایی علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری واجرای طرحها و برنامه های مربوط به امور تحقیقات و پژوهشی
    – مشاوره و ارائه کلیه خدمات مورد نیاز جهت اعزام دانشجوبه خارج از کشور
    – موسسات و شرکت های دانش بنیان، شرکت های دانشگاهی
    -تاسیس فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی و تشکیل فدراسیون ملی و ورزش های دانشگاهی
    – ارائه خدمات در زمینه ی فعالیت‌ها ی آموزش عالی و پژوهشی، فناوری و امور دانشجویی
    درخواست نام های زیر مستلزم اخذ مجوز از وزارت علوم تحقیقات فناوری است:
    آموزشگاه های عالی آزاد، دانشگاه، پژوهشگاه، پژوهشکده، تحقیقات علمی پژوهشی، دانش بنیان، موسسه ی تحقیقاتی، اعزام دانشجو، دانشگاهی.
    مدارک لازم جهت پذیرش تاسیس موسسه

    1- کپی شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضاء هیأت مدیره و شرکاء (در دفاتر اسناد رسمی)
    2- کپی کارت ملی برابر اصل شده تمامی اعضاء هیأت مدیره و شرکاء(در دفاتر اسناد رسمی)
    3- ارائه اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه
    4- ارائه اصل قیم نامه یا کپی برابر اصل قیم نامه
    5- تکمیل دونسخه تقاضا نامه موسسات غیر تجاری
    6- تکمیل دونسخه اساسنامه موسسات غیر تجاری
    ۷- در صورتی که اعضاء هیأت مدیره یا سهامداران اشخاص حقوقی باشند، ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده(در سر برگ شرکت) و کپی کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی.
    توجه داشته باشید که مراحل تاسیس موسسه بصورت اینترنتی میباشد که تکمیل مراحل ثبت و انتخاب نام همزمان از این طریق، انجام می شود.
    • شرایط مدیر، مربیان، مدرسین، و همچنین فضای آموزشی در موسسات آموزشی :
    شرایط مدیر :
    – مدیر مرکز متقاضی باید حداقل دو سال سابقه مدیریتی و یا آموزشی داشته باشد.
    – مدیر مرکز متقاضی توسط هیات موسس معرفی و پاسخگو در برابر کلیه دستورالعمل های اجرایی میباشد.
    – مدیر مرکز متقاضی باید ویژگی های ظاهری متناسب با محیط آموزشی را دارا و به لحاظ جسمی و روانی سالم باشد.
    – مدیر مرکز متقاضی باید حداقل دارای مدرک تحصیلی لیسانس و مرتبط با رشته مورد تقاضای موسسه باشد.
    شرایط مربیان و مدرسین:
    مربیان و مدرسین باید دارای مدرک تحصیلی لیسانس و مرتبط با رشته مورد تدریس یا درجه معادل هنری بوده و در صورت داشتن مدرک تحصیلی فوق دیپلم از۵سال سابقه کار تدریس در رشته مربوطه برخوردار باشند.
    تذکر:برای رشته هایی که ادامه تحصیل مربیان در دانشگاه مقدور نبوده و یا در شهرهایی که فاقد مربیان با مدارک دانشگاهی مورد نظر میباشند میتوان از مربیانی که دارای درجه هنری و یا گواهی خبرگی از سوی مراجع ذی صلاح میباشند، استفاده نمود.
    در موسسات آموزشی ، فضای آموزش باید شرایط ذیل را داشته باشد :
    1. مکان آموزشی باید مستقل بوده و در حد فاصل متعارف با واحد مشابه دارای همان مجوز با تشخیص استان باشد.
    2. مراکز متقاضی باید از نظر جغرافیایی در مکان مناسب قرار گرفته و از قابلیت دسترسی و بافت محلی متناسب با محیط آموزشی برخوردار باشند. .
    ۳. محل آموزش ترجیحا در مالکیت متقاضی اجرای دوره بوده و یا حداقل به مدت ۲سال با تایید مراجع رسمی کشورتثبیت شده باشد. هر گونه تغییر مکان با اطلاع قبلی اداره کل استان صورت پذیرد.
    تبصره: پذیرش هنرجوی جدید در هر دوره منوط به تمدید مدت اجاره ممهور به مهر یکی از دفاتر اسناد رسمی کشور باشد.
    تبصره: درصورتی که قبل از دریافت تاییدیه استان و اداره اماکن شهر مربوط، اقدام به جا به جایی مکان شود مجوز مربوط لغوخواهد بود.
    4. تجهیزات آموزشی مطابق با استاندارد های آموزشی فراهم شده باشد.
    5. سرانه فضای کارگاه ها (مساحت هر کارگاه) برای هر فراگیر5/2 مربع و حداقل ۴۰متر باشد
    6. مساحت ساختمان برای هر نوبت آموزشی برای هر فراگیر ۴متر مربع و در هر صورت کل زیر بنا نباید کمتر از ۲۰۰مترمربع باشد.
    7. کلاس ها باید دارای نور مناسب، عدم آلودگی صوتی و وسایل تهویه مناسب باشد.
    8. سرویس بهداشتی ،نمازخانه،کتابخانه ودرصورت امکان بوفه متناسب با تعدادهنرجو وجود داشته باشد.
    9. سرانه فضای آموزشی (مساحت کلاس) برای هرفراگیر2مترمربع است.
    مدارک ومراحل صدورمجوزموسسه آموزشی
    در صورت دارا بودن شرایط نامبرده، متقاضی باید مدارک زیر را جهت صدور مجوز ارائه نماید :
    1. تصویر پروانه تأسیس
    2. تصویر سند مالکیت یا اجاره نامه
    3 .تایید اماکن
    4. تصویر اساسنامه برای موسسات فرهنگی و هنری که به تایید دفتر توسعه و مشارکت های فرهنگی و هنری رسیده باشد.
    5. تصویر مجوز تاسیس برای آموزشگاه آزاد هنری یا آموزشگاه سینمایی و سمعی و بصری.
    6. تایید نوسازی برای هنرستان های غیر دولتی
    7. تعهدنامه
    ۸. معرفی نامه ادارات یا سازمان های آموزش و پرورش در مورد هنرستان های دولتی و غیردولتی
    9. تصویر اخرین روزنامه رسمی
    10. فرم مشخصات عمومی متقاضی
    11. تصویر مجوز تاسیس برای هنرستانها ی غیر دولتی
    12. فرم تکمیل شده درخواست دوره
    13. تبلیغات روزنامه که به تایید اداره کل استان مربوطه رسیده باشد
    مرحله های صدورمجوزموسسه آموزشی به شرح ذیل است:
    1. درخواست کتبی واحدهای آموزشی از ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مربوطه مبنی بر اجرای دوره های مهارتی.
    2.ابلاغ شرایط به متقاضیان و درخواست مدارک.
    3.بررسی درخواست متقاضیان توسط آموزش ادارات شهرستان انجام میپذیرد و در صورت تکمیل بودن مدارک، طبق ضوابط مندرج در قسمت دوم همین فصل ارسال می گردد.
    تذکر:رشته های درخواستی بایستی مطابق ضوابط و بخشنامه های هر سال تحصیلی باشند.
    توضیح :مدارک متقاضیان بایستی به انضمام درخواست کتبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ارسال گردد.
    4. دریافت مجوز از واحد آموزش های فرهنگی و هنری اداره کل توسط ادارات شهرستان و ابلاغ به متقاضی انجام گردد.
    5. دفترچه قوانین و دستورالعمل ها و عناوین درسی بایستی توسط مسئول آموزش هر شهرستان به همراه مجوز به متقاضی ابلاغ شود.
    6. متقاضی بایستی برای جذب هنرجویان واجب التعلیم با آموزش و پرورش منطقه هماهنگی نماید و برای جذب هنرجویان بزرگسال از طریق آگهی تبلیغاتی_آموزشی اقدام نماید.
    توضیح :متن آگهی های تبلیغاتی بایستی قبل از انتشار به تایید اداره کل ارشاد استان مربوطه رسیده باشد.
    تذکر: مرکز مجری که از طریق آموزش و پرورش اقدام به جذب دانش آموز مینماید، می‌بایست ثبت نام دانش آموزان را بر اساس معرفی نامه از سوی مدارس محل تحصیل وی دریافت نماید.
    7. درخواست تمدید از سوی متقاضی به همراه گزارش پایانی به اداره شهرستان ارسال و پس از تایید مراتب کتبا به واحد آموش های فرهنگی و هنری اداره کل ارسال می شود.
    8. زمان ارسال مدارک و پرونده متقاضیان به واحد پس از امکان سنجی توسط شهرستان برای برگزاری دوره مهارتی کاردانش از ابتدای هر سال تا پایان خرداد ماه همان سال و برای برگزاری دوره های مهارتی آزاد در دو نوبت از ابتدای هر سال تا پایان خرداد ماه و از اول مهر تا پایان آبان ماه همان سال می باشد.
    در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.

  • نظرات() 

  • آخرین پست ها


    نویسندگان



    آمار وبلاگ

    • کل بازدید :
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان :
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :